Men nåt finns det väl?

Det var länge sedan jag pratade om min osteoporos (benskörhet). Men tänkte skriva lite om den igen eftersom jag så ofta får frågan: Men någonting måste ju hjälpa? Ja och nej, det finns ju alltid två sidor av saken. Men först en liten förklaring. 1995 var jag med om en bilolycka och fick en whiplashskada (har fått en till efter det), och skickades på vanlig slätröntgen av nacken. Det visade sig att ca 50% av benmassan saknades så jag remitterades till Osteoporosmottagningen. Där konstaterades efter 2 års utredningar på alla möjliga ställen att jag hade en sjukdom som heter Osteogenesis Imperfecta. Finns inget svenskt namn. Jaha, okey. Olika mediciner sattes in för att stoppa sjukdomen och eventuellt öka benmassan. Det har inte lyckats alls.

Sen 1995 har jag då smaskat i mig kalktabletter. Först var det 4 om dagen, som smakade skolkritor, men nu är det bara en om dagen tack och lov. Till detta Diane, ett p-piller eftersom jag varit för ung för att ta östrogen. Det ger man till äldre. Detta p-piller är också mysigt på många sätt. Bla får man jädrans snygga pigmentfläckar i ansiktet så det ser ut som om man har en mustach. Inte kul. Sedan 6 år tillbaka äter jag också en annan medicin, en så kallad bisfosfonat. Ska strax berätta om denna. Kan bara säga att jag haft närmare 60 revbensfrakturer på 10 år och minskat 7 cm i längd. Dom första 6 cm åkte ihop på mindre än 5 år, och den sista cm sedan mitt senaste besök på Osteop.mott. På den mottagningen är jag stamkund sedan 14 år, jag är där varje år och ligger i DXA-maskinen. Den kan jag nog snart sköta själv faktiskt.

Men över till den där medicinen nu. Nämligen Optinate Septimum. Så här tar man denna: Tag tabletten en dag i veckan minst 30 minuter före dagens första måltid med ett stort glas vatten. Ligg inte ned på minst 30 minuter efter intaget. Ja okey, jag SKA sitta UPP i minst en halvtimma, annars så kan det hända att det blir lite frätskador eller andra otrevligheter.
Ska vi titta på några otrevliga exempel?



Här har vi en liten frätskada i munnen hos en patient som ätit medicinen i 6 månader!!! Det är inte bara en frätskada, det är vävnadsdöd (nekros) som ätit sig in till tandbenet.



En käkbensnekros hos en patient utan tänder.

Nu har jag tagit rätt "snälla" bildexempel för andra jag hittade höll jag på att kräkas när jag såg. Förutom den här medicinen som jag ätit i 6 år nu och som inte hjälper ett skit så finns det ett alternativ till på dagsmarknaden. Nämligen bencement. Det kan man ta till och spruta in i typ kollapsade ryggkotor, höftben och annat. Jag hoppas att jag aldrig behöver göra en sån "insprutning", och jag hoppas inte jag får några skador av Optinaten heller. Det räcker så bra med dom jävla smärtorna i ryggen och resten av kroppen.

Kommentarer
Postat av: Carmen

herregud Lotta du måste varna mig för såna där otrevliga bilder!! Blev helt iskall här borta... uhhh vad hemskt och äckligt!

2009-04-14 @ 15:18:29
URL: http://carmenj.blogg.se/
Postat av: Nina

Men shit Lotta, vilka fruktansvärda bilder verkligen! Jag blir chockad. På riktigt!

2009-04-14 @ 17:03:39
URL: http://knittingwithNinja.blogspot.com
Postat av: Michelle

Fy i helvette Mamma förlåter dig aldrig för dom fotona.. Är detta vad som väntar mig? Jag har ju också denna jävla fitt sjukdomen. Ush, vi hoppar ifrån älvsborgsbron ihop va? Ska vi säga imorgon kl 2 när jag sovit ut? Inte för att jag behöver det lär ju sova ganska länge efter hoppet. Äsh du hajjar! Vi tar vinden istället.. Lättare så, jag orkar inte gå längre.

2009-04-15 @ 00:33:49
URL: http://michellel.blogg.se/
Postat av: Annica

Shit...

Å här klagar jag på halsbränna ?

Fan ta de som är friska...L Nä skämt å sido. Hälsan ska man verklien inte ta för givet. Det är en sak som är säkert.

Ang det där med "antändning". Både som jag blir skit skraj när jag läser det du skriver, Tack för att du delar med så generöst av ditt liv.Men sammtidigt så blir jag så himla arg, för jag vill inte vara ett offer. Min mamma knarkade ju bort hel min barndom. Och så gör jag dn dumma saken att ens ta emot det första receptet. Men nu i efterhand ser jag ju att jag har behövt det. Jag hade inte klarat mig annars.Men det känns nu som det är dags. Just nu känns det som att jag är dan efter bakis dan...L Typ ALDRIG MER. Den dan när man inte bara ligger ner utan man ser världen med nya ögon. Men jag vet inte hur länge det håller. Tar verkligen en dag i taget. Just nu är det faktiskt en timme i taget.

Hoppas du hittar nått som funkar för dig och din sjudom. Det finns så mycke bra där ute... om man nu bara orkar och kan hitta det.

/patientannica...L

2009-04-15 @ 10:22:28
URL: http://annican.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0