Tant har ont

Jaha, här sitter jag framför laptopen igen? Många inlägg lär det bli idag för jag måste sätta mig ner och vila ryggen och axlarna minst en gång i timmen. Däremellan viker jag rentvätt och fixar med bokhyllorna. Jag känner av min osteoporos (osteogenesis imperfecta) mer och mer för varje dag som går. Ryggen blir svagare och jag riktigt känner hur ryggkotorna åker ihop och pressas samman. Sen har nog det spräckta skulderbladet börjat läka ihop fel, för det gör skitont och har blivit en konstig kant i mitten som krasar när man trycker där. Fast det rättar nog till sig när det blivit en broskbildning sen. Det värker i höftlederna, knäna och fotlederna när jag går. Nacken, axlarna och huvudet värker hela tiden, börjar få tillbaka alla dom smärtor jag hade dom första åren efter mina whiplashskador. Dom mildrades faktiskt med åren, så det gick att stå ut och leva med dom, men nu verkar det som om alla grejerna kommer smygandes tillbaka igen.



Ja, jag har bara två alternativ att välja på. Inget av dom kan ju hejda osteoporosens förlopp, men det kan ju kännas bättre och göra mindre ont i alla fall. Om jag inte bryter något mer dom närmsta månaderna då förstås, för då är man låst igen. Där jag har min psykiater, kurator och samtalsterapeut finns det också sjykgymnastik. Lite mjukare och lugnare än om man skulle "gruppträna" på ett vanligt gym. Och "gymma" ensam kan jag göra hemma eller hos Jimmy om jag skulle vilja det. Men här tar dom hänsyn till att man är skröplig och ledbruten, och alla andra är väl inte i toppform heller, så man behöver ju inte skämmas :) 

Där har dom "Kroppskännedom i grupp", och det finns 4 olika former att välja mellan. Man får vara med på alla om man vill, eller bara en eller två, det är helt valfritt. Och eftersom jag har frikort så är det gratis också, och det är ju kanon. Nu har grupperna redan startat, det sk "schemat för tidig höst - 2008", men det gör inget ändå för jag har frakturer som måste läka först. Men sen börjar det om igen i början på oktober, och då är jag nog färdigläkt och lagom mör :)  Nu är kruxet bara att bestämma sig för vilken av kurserna man ska välja, eller om jag ska välja två. Det får funderas på, för alla fyra låter lika roliga. Har någon ett förslag så är det mer än välkommet. Det som finns är: "Kroppskännedom med pilates"  "Yoga med mindfullness"  "Meditation"  och  "Basal kroppskännedom med qigong"  Jaa, vad tycker ni? Tipsa gärna tack!

Kommentarer
Postat av: Dress Like a Princess

Fin blogg!

2008-09-06 @ 10:56:54
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/
Postat av: Dress Like a Princess

Hahah :) Hon är fashion den tanten

2008-09-06 @ 11:53:32
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0