Är det jag som är konstig?

Sitter i köket och röker samtidigt som jag bläddrar lite i "Tidningen Frölunda med Högsbo". Fråga mig inte varför, men av någon anledning fastnar blicken på en annons från Svenska kyrkan, med lite olika grejer under huvudrubriken "Mötesplatser". Inget ont mot er djupt troende nu, men jag blir en aning konfunderad över två sammankomster. Är det bara jag som tycker att det verkar konstigt?

Agapemåltid
Torsdag 1 april kl.19
Skärtorsdagsmässa i Furåsens kyrka.
Vi börjar med Skärtorsdagsmässa och nattvardsfirande i kyrkan
och fortsätter med att dela en enkel måltid tillsammans.
Under tystnad och till meditativ musik bjuder vi varandra
av måltidens rätter. Kvällen avslutas kl. 20.30

Kan ni se detta framför er? Varför har man en "agapemåltid" liksom? Har aldrig hört ordet förut ens. Vad är det för mat som högtidligt skickas runt på små fat? Måste man hålla truten och blir nån sur om man råkar nysa eller hosta? Vad händer om man sitter kvar på stolen kl. 20.35? Själv hade jag fått ett skrattanfall kan jag tala om.
Ja, nu kommer nummer två:

Upplevelse Påskvandring
Måndag 29 mars kl.18-19 i Älvsborgs kyrka
Genom att kliva in i sju olika "scener" i stilla veckan/påsken
låter vi barnen uppleva delar av Jesu sista vecka och uppståndelse.
Vandringen är upplagd som en upplevelsevandring där man tillsammans
med en guide går från station till station. Man får lyssna, lukta, smaka
och lyssna till berättelsen om Jesu död och uppståndelse.

Här känner jag lite "Vem kom på det här"? Hur tänkte vederbörande då? Lyssna skriver dom ju två gånger att man ska göra, så det fattar jag att man ska göra. Men VAD är det dom stackars barnen ska lukta och smaka på? Och guiderna, kan man vara säker på att dom kommer från Svenska kyrkan och inte från den Andra sidan?

Ja var och en har sin tro, men här vet jag inte riktigt vad jag ska tro???? 



Kommentarer
Postat av: Michelle das kampfhund

Hahahaha.. Jag älskar dig och våran humor..!

2010-03-21 @ 21:06:43
URL: http://michellel.blogg.se/
Postat av: Carmen

hahahaha.. så jävla roliga annonser! och SÅ typiskt dig Lotta att uppmärksamma dom! ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0