Frön, plantor och lökar

Nu har trädgårdsåret äntligen börjat. Nåt av det roligaste jag vet är att läsa frökataloger och planera vad jag ska så detta året. Att vandra runt inne på olika plantskolor och bli allmänt flummig av habegär är också väldigt trevligt. Vad ska jag stoppa ner i balkonglådor, baljor och krukor i år? Alltid en lika underbar frågeställning för mig. Penseér och minipåskliljor brukar vara det första som inhandlas i färdigt format. Men vilken färgkombination ska jag köra i år? Rosa, lila eller blå?


Vilka underbart vackra färger!

Det är verkligen svårt att välja, jag tycker nästan allt är fint. Sen händer det ju allt som oftast att man plockar åt sig mer än vad man får plats med. Detsamma gäller när jag ska dra upp plantor från frön. Vad ska jag liksom göra med 80 plantor med stockrosor? Man glömmer lätt att ett pyttelitet frö blir en planta som till slut behöver ett utrymme på ca 40 x 40 cm.

Sen har jag beställt mängder med liljelökar på internet också. Dom kommer väl om några veckor och ska sedan grävas ner i rabatterna på landet. Jag gillar liljor, men Michelle fullkomligt älskar dom, så då blev det så klart många olika för hennes skull.

     
Dom här ska stå i en rabatt med blommor i vita, rosa, violetta, blåa och silvriga nyanser 

     
Dom här ska stå bland andra blommor i gula, orange, röda och blåa nyanser

Ja, nu lär det bli många inlägg framöver som handlar om blommor, trädgård, sommarstugan osv. Det är ju en av mina främsta passioner här i livet. Nu ska vi greja lite här hemma en stund, det ser som vanligt ut som hejbaburiba :)

Kommentarer
Postat av: Carmen

åh du är så härlig med dina blommor! :D

2009-03-15 @ 17:14:55
URL: http://carmej.blogg.se/
Postat av: Nina

Tack för alla fina kommentarer Lotta. Du är så gullig! Jag tänkte på dig idag när det var så fint väder. Äntligen kommer våren, och då kommer också alla vackra blommor som du älskar. Man fick tillbaka lite glädje idag i alla fall! Kram

2009-03-15 @ 20:48:42
URL: http://knittingwithNinja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0