Grisar till grannar

Jag har ju glömt att berätta att vi fick nya grannar i onsdags. Tre stycken är dom och kommer från Helsingborg minsann. Vi har funderat ett tag på varför det byggts en stor inhägnad precis bredvid Högsbo kyrka, ca 400 kvadratmeter stor med ett litet hus därinne också. Nu vet vi. Det är ett projekt som heter Stadsjord. Och för att komma igång med detta behövs det tre små söta grisar!

Bakom projektet finns motiv som samverkan, integration och att leva klimatsmart. Meningen är att uppmuntra till småskalig och nära produktion av mat mitt i staden. Nu menar jag alltså odling, inte bacon eller fläskkotletter.



Nu ska dessa tre grisar springa runt inne i sitt område i två månader, sen ska dom flytta en liten bit längre bort. Fram till maj ska dom utföra sina uppgifter som miljövänliga jordfräsar. Dom bökar ju i marken och är väldigt effektiva, dom är ju  
som gjorda för det. Dom river upp gräset, bekämpar skadedjur, gräver upp rötter och gödslar. Tadaaa...så blir det prima matjord där boende i närheten kan anmäla sitt intresse för att odla potatis i. En riktigt rolig idé för tex barnfamiljer och andra odlingssugna personer, men jag hoppar nog av det erbjudandet faktiskt. 



Däremot kommer jag att gå och hälsa på dom små sötnosarna regelbundet. Kanske får man sig en gosig puss av ett litet tryne? Vid det här laget vet nog alla mina bloggläsare att jag fullkomligt älskar djur i alla dess former. Alltså levande djur då, inte djur i form av mat. I just detta fallet avstår jag även färskpotatis som är odlad mitt inne i Göteborg.


Kommentarer
Postat av: Carmen

hehe.. du är en sann djurvän Lotta :)

Kav verkligen se mig dig på en stor gård med alpacor, getter och allt vad det är.. ;)

2009-03-14 @ 14:18:49
URL: http://carmej.blogg.se/
Postat av: Michelle

Ååååh, detta är ju för mysigt bara. Freja och grisarna kommer att bli homies det vill jag lova. Så himla mysigt..

2009-03-14 @ 23:51:51
URL: http://michellel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0