K(l)antareller

Då var man hemma i Gbg igen då. Hade verkligen noll lust att åka hem. Det var jättefint väder och solen sken, höst men ändå varmt och skönt. På fredag kväll hanns det inte med så mycket, vi tände massor av värmeljus och lyktor och bara mös och tog det lugnt. Men på lördagen minsann, då skulle Michelle prompt ut i skogen och plocka kantareller och taggsvamp i mängder!  Vi gick och gick i tre timmar, över stockar och stenar, över små bäckar och i sumpmark och små träsk, Michelle i mina stövlar och jag i hennes söndriga skor, och vi hittade bara en enda ynklig kantarell. Men det var en himla trevlig promenad med massor av flabbisar och Freja var lyckligare än någonsin förr.

           

På väg till skogen skulle vi först hälsa på hästen Sabina. Det är rutin för Freja att stå med tassarna på hennes staket och slicka henne på mulen. Och Sabina har inget emot Frejas ivriga kärleksförklaringar annars, men nu fick hästen lite knäckebröd och då skulle liksom Freja in i munnen på Sabina för att smaka, och den lilla hästen fattade ju ingenting. Väl i skogen skulle Freja bada i varenda liten pöl och bäck som fanns. Hon hoppade i med magplask på de djupa ställena och klafsade runt som en galning. Hon hoppade och skuttade och rullade runt i tjock mossa och lera. Det var full rulle på henne hela tiden. Men en liten puss hann hon med i sin iver i alla fall. Det är jag i skogsmullemundering (och proppfull svampkorg) som får mig en puss, men det berodde bara på att jag hade en halstablett i munnen som hon ville ha :)

Söndagen ägnade jag åt att kratta löv, växelvis lika mycket från höger och vänster håll, för att träna armar, axlar och rygg. Sen höstsådde jag lite frön så dom kommer upp till nästa sommar. I den rabatten som går i rött, gult, orange, blått och silver sådde jag en blodröd opiumvallmo. På ett annat ställe som är svårrensat finns det vita rosor som växer lite hejbaburiba, så där sådde jag fingerborgsblommor i vitt, ljusrosa och mörkrosa, och trädgårdsnattviol i två olika lila nyanser. Michelle hjälpte mig också att ta bort massa sly och småträd som vuxit upp lite här och där längst bort i trädgården. Vi tog också bort massor med brännässlor och hallonskott som satt sig i våran lilla vårrabatt. Hade velat stanna kvar i flera dagar och göra mycket mer, men måste hem till tråkiga vardagen igen. På fredag kommer Anna och Peter, det är trevligt och något att se fram emot. På lördag åker jag upp igen. Ska fråga Jimmy om han vill hänga med, han ville inte denna helgen, men kanske hänger med nästa. Det hade varit himlans mysigt. Michelle jobbar hela helgen, så då får jag rå om Jimmy helt och hållet. 



Sov gott och dröm sött. Kärlek till er alla!!!

 

Kommentarer
Postat av: Andreas

Lät som ni hade en riktigt trevlig helg:)

2008-09-22 @ 21:52:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0