Ett kallt liv...brrr

Nu har jag som vanligt vaknat med skallrande tänder, stelfrusna leder och fötter som antagit en mörkblå nyans. Vad är det för fel på våran lägenhet egentligen? Fastän elementen är på så blir det ju inte varmt i alla fall. Det drar från alla håll och kanter, fukten riktigt sipprar inne på badrumsväggarna (kan allt se att det är mögelskadat lite överallt därinne också), och golven är iskalla. Vi bor på första våningen i ett stenhus (=betongghetto) på gaveln med fönster åt tre väderstreck.  
Är detta orsaken till att vi fryser som svin här? Det är flera plusgrader i Gbg, men det känns ju som om vi bor en igloo.

Alla fryser utom Freja, för hon sover alltid under Michelles täcke och är mer än nöjd med det. Katterna däremot, de små stackarna, har vi fått vidta andra arrangemang för. Dom gillar inte när man försöker lägga dom under täcken, för då får dom panik och hysteriska anfall. Dom vill ligga uppe på saker. Men eftersom vi inte vill att dom ska behöva ligga på kalla fönsterbrädor av marmor, så har vi byggt små bon åt dom lite överallt. Vi har ett lager av mjuka fleecefiltar som vi tvättar en gång i veckan och sen viker ihop och lägger på olika ställen. Inne i bokhyllorna och på skänkarna, alla placerade på en nivå där Freja inte kan sticka in sitt stora huvud och skrämma ihjäl dom. Inte kul att nyvakna stirra in i ett stort Dogo Canario-svalg.

Varma upptinande bad i badkaret är inte heller så behagliga längre. Först igår kväll insåg jag vad det var som inte stämde. Här ligger man ihopknycklad med helt böjda ben (och knäna är alltid ovanför vattenytan), och armarna måste ligga helt raklånga jämns med kroppen. Det finns inte en chans att vattnet ens snuddar armhålorna, så trångt är det.
I våran gamla lägenhet där jag badat så gott som dagligen (fast på kvällen) i 17 år fanns det minsann gott om plats. Ni kan ju själva förstå min stora lättnad (eftersom jag är på väg att bli ett riktigt fläskberg) när jag insåg att trängseln beror på att nuvarande badkar är jädrans mycket kortare och smalare. 

Summa summarum så är det bara Gizmo som tycker att tillvaron är behaglig. Men det har han ju alltid tyckt. Han är så nöjd med sitt liv och sitt hem, och är alltid lika cool och avslappnad i alla situationer och miljöer, så länge han får vara med mig. Men han har en liten egenhet den gossen, och det är hans val av "huvudkuddar". Här kommer några bilder på olika sovstöd, samtliga tagna i våran gamla lägenhet (utan marmorfönsterbrädor).


En liten powernap med hakan på blomkrukskanten. Mmmm vad skönt.


En gosig videokamera går också bra. Innan den var det nog bananklasen.


Och sist men inte minst, Gizmos oersättliga favorit. Ett prydnads-får i keramik.


Och en bild som förklarar orsaken till varför katterna blir en aning skraja när Freja kommer och kör in sin dunderskalle :)


Kommentarer
Postat av: Michelle

Hahaha, du är för himla rolig när du beskriver våran iglo till lägenhet. Freja jodå hon är så nöjd under mitt täcke så, börjar bli aningen svårt att få plats båda två dock med tanke på hennes storlek. :O gulp, vad ska det bli av henne. jaja, jag är iallafall nöjd med min varma sängkompis som dregglar på mina ben och knör tills hon får den plats hon suktar efter varje natt! Haha

2009-03-03 @ 14:01:30
URL: http://michellel.blogg.se/
Postat av: Carmen

hahaha.. du är så jävla rolig Lotta!!

2009-03-03 @ 16:30:29
URL: http://carmenj.blogg.se/
Postat av: läsare

Köp en värmefläckt, det gjorde vi och lite värme ger det iallafall!

2009-03-04 @ 01:19:26
Postat av: kim

Asså Lotta du är så otroligt rolig när du berättar saker asså. iskalla marmorfönsterbräde? hahha du är rolig du mammsen.

2009-03-04 @ 14:19:42
URL: http://kiimmenw.blogg.se/
Postat av: Carmen

haha... Nej jag vill fan inte se ut som en kurator!! Ni får se i verkligheten sen, ser faktiskt bättre ut än på kort! ;)

Åh vill bara bli klar med den här förbannade tentan så jag kan göra något förutom att sitta vid datorn och skriva!!

Nästan vecka på torsdag kanske?? Kramar!

2009-03-04 @ 14:28:02
URL: http://carmenj.blogg.se/
Postat av: Anneli

Vilka fina djur!

2009-03-05 @ 23:07:40
URL: http://annelili.blogg.se/
Postat av: Carmen

tack Lotta! :) ja, det är jätteskönt att allt gick så bra...

Jag saknar er jättemycket faktikst. Har tänkt massor på er hela veckan. Ska försöka bli klar med tentan så fort som möjligt så vi kan ses snart. :)

Kramar!

2009-03-06 @ 11:59:54
URL: http://carmenj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0