En ledsam kväll

Igår satte jag mig för att sätta ihop Carmens halsband. Valde en stark halsbandstråd och fick ihop allt jättesnyggt. Men när jag skulle sätta på den avslutande "knutgömman", som kommer innan den sista låsdelen, då gick givetvis trådfaan av när jag klämde ihop den lilla silvergrejen. Pärlorna rullade över hela bordet...gaahaaa! Men det är bara att börja om igen, fast idag tar jag en tunn fiskelina istället. Idag ska halsbandet bli färdigt till varje pris, enveten som jag är.

21.00 igår sändes dokumentärfilmen Mitt huvud är en torktumlare på SVT1. Jag hade sett fram emot att se den i flera dagar. Den handlade om personer som först i vuxen ålder hade fått sina diagnoser på ADHD. Men efter 20 minuter fick jag stänga av den. Jag blev så otroligt ledsen och klarade inte av att titta. Den rörde upp så många känslor av sorg, vanmakt, besvikelse och minnen. Eftersom min son fick sin diagnos redan som liten (som om det skulle ha förbättrat hans situation) har jag stor erfarenhet med både barn, tonåringar och vuxna med ADHD. Jag vet också vilket helvete det är för alla som har den här diagnosen (eller som inte fått den) och hur misstrodda, missförstådda, felbehandlade, olyckliga och utanför dom flesta känner sig. Även som förälder till ett barn med ADHD mår man fruktansvärt dåligt, då det är ett heltidsjobb bara med att slåss för sitt barns rättigheter. Jag tänkte också på alla dom med sjukdomen som inte har något anhörigstöd alls och hur illa dom har farit under sina liv.

Jag bröt ihop fullständigt. Det har kännts som jag stångats mot en betongvägg i snart 20 år för min sons självklara rätt till stöd och hjälp, och jag gör det fortfarande varje dag. Ingen som inte varit i samma situation kan aldrig förstå den oerhörda smärtan det medför att se sitt eget barn må så fruktansvärt dåligt. Jag hoppas innerligt att förståelsen för denna sjukdom ökar ute i samhället, för många av dom som jobbar inom detta område har ofta själva inte en aning om hur det egentligen är, och kompetensen är i de allra flesta fall rent av bedrövlig.



Sorg, smärta, vanmakt, misstro, oro, besvikelse och brännande tårar

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0